Jak umělá inteligence změní svět finančního poradenství?
Vzestup umělé inteligence otevírá nové možnosti v oblasti finančního poradenství. Budou strojové algoritmy nahrazovat lidské finanční poradce? V našem článku se podíváme na toto kontroverzní téma a zkoumáme, jaký dopad bude mít umělá inteligence na trh finančního poradenství. Připojte se k nám a objevte, jak se tato inovace promítne do budoucnosti poradenského odvětví.
Pokud se vám zdá úvod tohoto článku poněkud kostrbatý, je to zřejmě proto, že jej vytvořila umělá inteligence (AI), konkrétně populární nástroj ChatGPT. Ten navzdory mnohým nedostatkům dokázal během pouhých 5 dnů od spuštění získat milion aktivních uživatelů a přiblížil možnosti využití AI běžným lidem. Prakticky každému, kdo jej vyzkoušel, je jasné, že obdobné nástroje dříve či později výrazným způsobem promění životy většiny z nás. A podstatnou změnu přinesou i do celé řady odvětví, včetně světa financí.
Patří budoucnost umělé inteligenci?
Otázkou není zda, ale kdy umělá inteligence dokáže v mnohých ohledech překonat schopnosti naprosté většiny lidí. Již nyní je jednou z jejích hlavních předností efektivita. Během několika vteřin dokáže zpracovat obrovskou paletu informací a vyřešit s poměrně velkou přesností celou řadu složitých otázek a problémů. V oboru finančního poradenství tak bezesporu přispěje k nárůstu produktivity a automatizace rutinních úkolů.
Zároveň umělá inteligence ještě více prohloubí trend demokratizace světa financí. Zejména nízko-příjmovým klientům otevře cestu ke kvalitnímu poradenství, které bylo doposud doménou zejména těch, kteří si tuto službu mohli dovolit. Výrazným způsobem sníží náklady na vyhledávání informací a porovnávání finančních produktů. To povede k rostoucí komoditizaci finančních služeb a tlaku na cenu, z čehož budou profitovat právě drobní klienti.
Robot člověka jen tak nenahradí
Na druhou stranu to neznamená, že by se měl z poradců z masa a kostí stát ohrožený druh. To dokládají i preference většiny lidí, když podle nedávné studie by 84 % Američanů raději pracovalo s živým poradcem než s jeho robotickou alternativou. Práce člověka je totiž v mnoha ohledech nenahraditelná. Úkolem dobrého poradce je poznat klienta a pochopit, jak přemýšlí o penězích a co je pro něj skutečně důležité.
Opravdový finanční profesionál totiž ví, kdy má mluvit a kdy naopak naslouchat. Umí ve správný čas pokládat ty správné otázky, odhalit klientovy potřeby a cíle. Toho většina lidí sama není schopna a na klíčové otázky dokáže najít odpověď až po konzultaci s empatickým člověkem, nikoliv prostřednictvím emočně chladných nástrojů umělé inteligence. Navíc odvětví financí je výrazným způsobem založeno na důvěře, kterou dokáže živý poradce přeci jen budovat daleko lépe.
To však neznamená, že by poradci měli usnout na vavřínech. Platformy založené na umělé inteligenci v budoucnu vytvoří klasickému poradenskému byznysu silnou konkurenci. Lze očekávat, že počet na trhu působících poradců poklesne, a to i kvůli nastupujícím novým generacím, pro které je práce s moderními technologiemi denním chlebem. Zejména mladší mileniálové či zástupci generace Z (narození po roce 1995) jsou zvyklí řešit většinu potřeb online, dostat je fyzicky na schůzku může být nadlidský úkol. Bezesporu tak vzroste tlak na kvalitu a neustálé vzdělávání poradců, kteří se budou muset naučit využívat technologie ve svůj prospěch a orientovat se zejména na složitější klientské případy.
Technologie s lidskou tváří
Předpovídat, jakým způsobem ovlivní umělá inteligence svět financí, je obecně velmi těžké, stejně jako prognózovat budoucnost obecně. Stačí se podívat na některé predikce z historie, které v kontextu dnešní reality vyznívají doslova směšně. Možným východiskem je však hybridní model, kdy se část především drobných retailových klientů bude v čím dál větší míře spoléhat na automatizované platformy s minimální interakcí s živým člověkem.
Klasické poradenství však bezesporu své místo na slunci neztratí, a to především v segmentu střední třídy a vysoko-příjmových klientů. Poradci budou mít díky technologiím daleko více informací a efektivních nástrojů, díky kterým se jim uvolní ruce. Namísto zdlouhavé administrativy budou moci trávit více času se svými klienty. Zatímco jejich lidská stránka přinese potřebné emoce, empatii a prostřednictvím dobře položených otázek najde odpovědi na klíčové otázky, umělá inteligence pomůže při sestavení vhodného řešení. Z příchodu nových technologií tak budou profitovat všichni, poradci i jejich klienti.